Konsumenten Beslutar

Under sin senaste Investor Dagar, Nike top styrelsen meddelade en stark förskjutning av sin strategi från att vara en sportkläder märke till att bli möjliggörare av skräddarsydda, personliga erfarenheter. “Investerare Dagar” är en omfattande genomgång för analytiker, som äger rum endast om vartannat år (senast var i juni 2005). Under sin senaste genomgång vid bolagets huvudkontor i Portland den Feb 6, 2007, placerade företaget ett starkt fokus på ny global tema “Konsumenten Bestämmer sig” och avslöjat några intressanta fakta om dess anpassning ambitioner och sätt till en hållbar upplevelse som konsument.

Under mötet också ett antal intressanta resultat Nike Plus system som erbjuds, Apple-Nike samarbete som gör att löpare att anpassa sina löpande erfarenhet i en enkel men mycket smart sätt. Det är en stark kontrast till den exploderande olika Nike står inför idag, som erbjuder mer än 13.000 produkt olika stilar i varje enskilt kvartal.

Så i sammanfattning, detta låter som en stor framgång, och betonar att detta verkligen har varit en smart idé att ge anpassning i den här branschen på ett ganska enkelt sätt, men som har betydelse för konsumenterna. Och med målet om 15 miljoner användare, detta skulle vara en av de största kundanpassning program någonsin.
I en annan del av händelsen, Don Blair, Nike ‘ s CFO, under förutsättning några intressanta siffror på omfattningen av den sort som Nike står inför idag. Som jag ofta nämner i mina presentationer explosion av Enheter och varianter som globala varumärken idag tror att har att erbjuda för att skapa tilltalande produkter i heterogena marknader. Nike verkar ha insett att bara öka antalet varianter är inte det ultimata sättet att vädja till konsumenterna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *